Noteren: Het opschrijven van muziek. Voorbeeld les: De kinderen experimenteren met hard en zacht. In de muziek kan je harde en zachte tonen gebruiken, je kunt had en zacht zingen. Laat een liedje horen waarin er veel gevarieerd wordt in hard en zacht. De kinderen luisteren goed en zetten een grote, dikke stip op hun blaadje wanneer er gebruik wordt gemaakt van harde tonen en zetten een kleine stip wanneer het liedje op een zachtere manier verdergaat. Je kunt natuurlijk ook zelf instrumenten erbij pakken (bijv. triangel, trom) en daar harde en zachte tonen op laten horen. De kinderen zetten stipjes neer waarvan zij denken dat erbij hoort. Aan het eind bespreek je het muziekstuk of je instrument gebruik. Later kan je dit nog uitbreiden met lange en korte tonen. De kinderen laten dit op hun blaadje zien door middel van korte en lange strepen.
Muziek maken: De kinderen maken muziek met behulp van instrumenten. Voorbeeld les: Het is een leuk idee om eerst de instrumenten zelf te maken. Je kan dan denken aan een schudkoker of trom. Deze twee zijn eenvoudig te maken met niet te veel materiaal. De kinderen worden in twee groepen verdeeld. De ene groep maakt allemaal een schudkoker en de andere groep een trom. Wanneer we dit afhebben kunnen we muziek maken! Je kunt eerst beginnen met oefenen. De kinderen maken vrij geluiden en mogen zelf weten wat ze doen. Daarna kun je samen een muziekstuk bedenken. Doe zelf mee met een instrument dat anders klinkt dan die van de leerlingen, zodat ze jou voorbeeld goed kunnen volgen. De maat houden is belangrijk. Je kunt natuurlijk ook een cd opzetten en daarbij meespelen.
Luisteren: De kinderen luisteren aandachtig naar muziek. Voorbeeld les: Bespreek als introductie een aantal dierengeluiden. Leeuwen brullen, vogels fluiten, honden blaffen etc. Laat dit doen door de kinderen. Laat vervolgens een aantal dierengeluiden horen. Laat de kinderen op een werkblad aankruizen welk dier ze horen. Bespreek daarna welke dieren ze hebben gehoord en welke geluiden erbij pasten.
We hebben 2 muzieklessen bedacht met het thema dieren waarin een paar aspecten van muziek in terug te vinden zijn.
Één van de lessen gaat als volgt(groep 3): We vertellen een verhaal aan de kinderen over een kleine olifant. En deze olifant is heeeel eigenwijs, en loopt de hele tijd weg van de kudde om te kunnen spelen. Dit is natuurlijk best gevaarlijk! Nu heb ik een liedje bedacht, zodat de olifant zich altijd kan herinneren dat die in de groep moet blijven. Het liedje gaat zo:
Olifantje in het bos
Laat je mamma toch niet los
Anders raak je de weg nog kwijt
En dan heb je straks nog spijt
Olifantje in het bos
Laat je mamma toch niet los
We zingen eerst het liedje samen met de kinderen.
Wanneer de kinderen het liedje een beetje kunnen zingen, verdelen we de kinderen in 3 groepjes. 1 groepje gaat dansen als een olifant, terwijl ze elkaar met hun slurf vasthouden. Het 2e groepje gaat muziekinstrumenten bespelen op het ritme van het liedje, en imiteert de harde voetstappen van een olifant. En het 3e groepje luistert naar de muziek, en zingt mee. We wisselen de groepjes af zodat de kinderen alles kunnen doen!
De 3 aspecten die hierin aanbod komen zijn: Dansen en bewegen op muziek, muziek maken met instrumenten, het aanleren van een liedje.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Domein: bewegen op muziek
Voor het domein bewegen op muziek hebben we het lesidee om een dans aan te leren op het liedje van Kinderen voor Kinderen: ''Ik wil een huisdier''.
De bewegingen van het refrein zijn ongeveer hetzelfde, de coupletten hebben we zelf verzonnen.
We leren dit aan door eerst de hele dans voor te doen. Dan leggen we de bewegingen uit bij het refrein. Nu nog een keer het lied afspelen en zelf alle bewegingen doen, de kinderen kunnen nu meebewegen bij het refrein. Dan alle bewegen couplet voor couplet aanleren. Dit een aantal keer herhalen en dan kunnen de leerlingen de dans helemaal meedoen!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Domein: Zingen
Voor het domein zingen hebben we als lesidee om kleuters een liedje aan te leren over dieren. De tekst van het liedje:
Onder de grond,
onder de grond,
daar woont een mol
met een jasje van bont.
onder de grond,
daar woont een mol
met een jasje van bont.
Hij graaft een gang,
tien meter lang,
zand op z’n kop
en zand op z’n wang.
tien meter lang,
zand op z’n kop
en zand op z’n wang.
Molletje kan bijna niet zien.
Is dat soms gevaarlijk misschien?
Is dat soms gevaarlijk misschien?
Molletje, straks stoot je je kop.
Zet dus voortaan een brilletje op!
Zet dus voortaan een brilletje op!
Omdat het lied voor kleuters is, leren we het aan door heel veel te herhalen. We zingen het liedje eerst een keer en bij de tweede keer kunnen de kleuters die woorden herkennen al stukjes meezingen. We kunnen ook de gebaren aanleren bij het liedje. Kleuters vinden het prettig om liedjes heel veel te herhalen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier hebben we een overzicht van de Muziek vakateliers die we in periode 2 en periode 3 hebben gehad:
Vakatelier 1: Daar zit muziek in!
In deze les hebben we ons verdiept in wat muziek nou eigenlijk is, en waar het uit bestaat. Ook hebben we gekeken naar hoe muziek wordt aangeboden op basisscholen. Daarnaast hebben we ook geleerd dat muziek een uitingsvorm is en dat iedereen zijn eigen muzikale bagage heeft.
Vakatelier 2: Maat, metrum, en diepte.
We hebben geleerd wat maat, metrum en diepte inhoudt. We gingen ons dus in het ritme van de muziek verdiepen. Alles heeft een andere ritme, en we hebben ook geleerd hoe we ritme kunnen vastleggen d.m.v. spreekteksten, ritmebouwstenen, en woordritmes.
Vakatelier 3: Betekenis van Muziek
We hebben in dit vakatelier gekeken naar wat muziek voor iedereen betekent, en hoe erg dat van elkaar kan verschillen. We hebben gezien hoe we onder woorden kunnen brengen wat muziek voor ons betekent, en met welke muziekinstrumenten dit gedaan kon worden.
Vakatelier 4: Betekenis van Muziek II
We hadden in het vorige vakatelier ons al verdiept in de betekenis van de muziek. In dit vakatelier gingen we een andere weg ermee in. Het ging vooral om de muzikale middelen die wij gebruiken om een muziekstukje een betekenis te geven voor ons. We hebben geleerd hoe wij zo een muziekstukje kunnen ontwerpen, en hoe wij de muzikale middelen bewust konden gebruiken.
Vakatelier 5: Bewegen en muziek.
In dit vakatelier hebben we ons gericht op het bewegen op muziek, en hoe je je bewegingen op een gezongen lied kunt versterken. Daarnaast maakten we kennis met de "douchedruppeldans" voor kleuters, en de methode "dansspetters".
Vakatelier 6: Noteren en vastleggen.
We hebben ons verdiept in de grafische notatie van muziek. We hebben ons verdiept in de grafische notatie en de traditionele notatie. Ook hebben we manieren geleerd om manieren vast te leggen zonder daadwerkelijk de muzieknoten op te schrijven.
Vakatelier 7: Muziek beluisteren.
Voor dit vakatelier moesten we allen een muziekfragment meenemen wat voor ons een speciale betekenis had. Het eerste kwartier van de les gingen we deze fragmenten in groepjes beluisteren en je moest kunnen uitleggen waarom het belangrijk is voor jou. Vervolgens hebben we ons gericht op luistervragen, en de werkvormen die je kunt toepassen wanneer je bewust wilt luisteren naar muziek. Je kunt observeren hoe kinderen luisteren, reageren en reflecteren op muziek.
Vakatelier 8: Muziek en instrumenten.
Onze leerkracht voor muziek had alle standaard muziekinstrumenten erbij gepakt die bijna op iedere basisschool te vinden zijn. Deze heeft zij benoemt, en ze heeft verteld wat je ermee kan doen. Vervolgens richtten we ons op het maken van een les met instrumenten erin verwerkt, en hoe wij dat moeten doen. We hebben tot slot geleerd wat body sounds zijn, hoe je je eigen lichaam kunt gebruiken om muziek te maken.
Vakatelier 9: Liedje aanleren
Dit vakatelier is niet doorgegaan.
Vakatelier 10: De muziekmethode.
In dit vakatelier stond "Muziek moet je doen" centraal. Dit is een bekende muziekmethode. We hebben kennis gemaakt hiermee, en gezien hoe een methodeles voor muziek is opgebouwd en wat de eisen hieraan zijn. We hebben ons gerichten op het verrijken van de methodelessen, zodat we aan de hand van de methode nog leukere lessen kunnen geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten